РУС БЕЛ ENG

Правілы ўнутранага працоўнага распарадку

 

ЗАЦВЯРДЖАЮ

Дырэктар Дзяржаўнай установы адукацыі

“Любушанскі навучальна-педагагічны комплекс

дзіцячы сад-сярэдняя школа”

_______________А.Я.Абазовік

___________________________  

 

 

 

 

 

ПРАВІЛЫ

ўнутранага працоўнага распарадку

Дзяржаўнай установы адукацыі

“Любушанскі навучальна-педагагічны

комплекс дзіцячы сад – сярэдняя школа»

 

 

НАРМАТЫЎНА-ПРАВАВОЕ АБГРУНТАВАННЕ

 

  1. Дзяржаўны школьны стандарт.
  2. Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб адукацыі.
  3. Працоўны Кодэкс Рэспублікі Беларусь.
  4. Санітарныя нормы і правілы “Патрабаванні для ўстаноў дашкольнай адукацыі”, зацверджаныя пастановай Міністэрства аховы здароўя Рэспублікі Беларусь ад 25 студзеня 2013 г. № 8 (у рэд. пастаноў Міністэрства аховы здароўя ад 29.07.2014 № 63, ад 27.10.2014 № 72, ад 25.11.2014 № 78, ад 03.05.2016 № 67).
  5. Санітарныя нормы і правілы “Патрабаванні для ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі” (у рэд. Пастаноў Міністэрства аховы здароўя ад 29. 07.2014 № 63, ад 25.11.2014 № 78, ад 17. 05.2017 № 35).
  6. Спецыфічныя санітарна-эпідэміялагічныя патрабаванні да зместу і эксплуатацыі ўстаноў адукацыі, зацверджаныя пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 07.08.2019 № 525.
  7. Статут Дзяржаўнай установы адукацыі “Любушанскі навучальна-педагагічны комплекс дзіцячы сад – сярэдняя школа”.
  8. Тыпавыя правілы ўнутранага працоўнага распарадку, зацверджаныя пастановай Міністэрства працы Рэспублікі Беларусь 05.04.2000 № 46 (са змяненнямі і дапаўненнямі).

 

ГЛАВА 1

АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ

  1. У адпаведнасці з Канстытуцыяй Рэспублікі Беларусь грамадзянам Рэспублікі Беларусь гарантуецца права на працу як найбольш годны спосаб самасцвярджэння чалавека, гэта значыць права на выбар прафесіі, роду заняткаў і работы ў адпаведнасці з прызваннем, здольнасцямі, адукацыяй, прафесійнай падрыхтоўкай і з улікам грамадскіх патрэбнасцей, а таксама на здаровыя і бяспечныя ўмовы працы.
  2. Правілы ўнутранага працоўнага распарадку – лакальны прававы акт, які рэгулюе ў адпаведнасці з Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь, іншымі актамі заканадаўства аб працы працоўны распарадак у наймальніка, у тым ліку парадак прыёму і звальнення работнікаў, асноўныя абавязкі бакоў працоўнага дагавора, рэжым працоўнага часу і часу адпачынку, якія прымяняюцца да работнікаў віды заахвочванняў за працу і меры дысцыплінарнага спагнання.
  3. Сапраўдныя Правілы ўнутранага працоўнага распарадку накіраваны на стварэнне ўмоў, якія садзейнічаюць умацаванню працоўнай дысцыпліны, эфектыўнай працы, рацыянальнаму выкарыстанню працоўнага часу.
  4. Наймальнік мае права патрабаваць, а работнікі абавязаны выконваць работу, абумоўленую працоўным дагаворам, з падначаленнем ўнутранаму працоўнаму распарадку.

Зацверджаныя правілы ўнутранага працоўнага распарадку абавязковыя як для работнікаў, так і для наймальніка.

  1. Правілы ўнутранага працоўнага распарадку размяшчаюцца ў настаўніцкай на стэндзе .

 

ГЛАВА 2

ПАРАДАК ПРЫЁМУ І ЗВАЛЬНЕННЯ РАБОТНІКАЎ

  1. Прыём на працу, перавод і звальненне з працы ажыццяўляецца наймальнікам.
  2. Для заключэння працоўнага дагавора (кантракта) наймальнік абавязаны запатрабаваць, а грамадзянін павінен прад’явіць наймальніку:

7.1. Пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу, дакументы воiнскага ўлiку (для ваеннаабавязаных i асоб, якія падлягаюць прызыву на вайсковую службу);

7.2. Працоўную кніжку, за выключэннем работніка, які ўпершыню паступае на працу і сумяшчальнікаў;

7.3. Накіраванне на працу ў лік броні для асобных катэгорый работнікаў у адпаведнасці з заканадаўствам;

7.4. Індывідуальную праграму рэабілітацыі інваліда (для інвалідаў);

7.5. Дэкларацыю аб даходах і маёмасці, страхавое пасведчанне, медыцынскую даведку аб стане здароўя і іншыя дакументы аб пацвярджэнні іншых абставін, якія маюць дачыненне да працы, калі іх прад’яўленне прадугледжана заканадаўчымі актамі.

7.6. Маладыя спецыялісты, якія скончылі ўстановы прафесійна-тэхнічнай, сярэдняй спецыяльнай і вышэйшай адукацыі, прымаюцца на работу выключна пры наяўнасці накіравання на працу або даведкі аб самастойным працаўладкаванні адпаведнай установы адукацыі.

Прыём на працу без дакументаў, указаных у частцы першай гэтага пункта, не дапускаецца.

Забараняецца патрабаваць пры заключэнні працоўнага дагавора дакументы, якія не прадугледжаны заканадаўствам.

Работнік мае права даць наймальніку рэкамендацыйны ліст і іншыя дакументы, якія характарызуюць яго як працаўніка ў папярэдняга (папярэдніх) наймальніка (наймальнікаў).

Наймальнік пры прыёме на работу грамадзяніна запытвае характарыстыку з папярэдніх месцаў яго працы, якая выдаецца на працягу ад пяці да сямі каляндарных дзён з дня атрымання адпаведнага запыту.

  1. Пры прыёме работніка на працу ці пры пераводзе яго ва ўстаноўленым парадку на іншую працу наймальнік абавязаны:

8.1. азнаёміць работніка пад подпіс з даручанай працай, умовамі і аплатай працы, растлумачыць яго правы і абавязкі;

8.2. азнаёміць работніка пад подпіс з калектыўным дагаворам, пагадненнем, правіламі ўнутранага працоўнага распарадку і іншымі лакальнымі прававымі актамі, якія рэгламентуюць унутраны працоўны распарадак;

8.3. правесці ўводны (пры прыме на працу), першасны iнструктаж па ахове працы;

8.4. аформіць заключэнне працоўнага дагавора (кантракта) загадам і аб’явіць яго работніку пад подпіс. Мінімальны тэрмін дзеяння кантракта 1 (адзін) год, максімальны - 5 (пяць) гадоў;

8.5. У адпаведнасці з устаноўленым парадкам завесці на работніка працоўную кніжку.

  1. Працоўны дагавор (кантракт) па пагадненні бакоў можа быць заключаны з умовай папярэдняга выпрабавання. Тэрмін папярэдняга выпрабавання не павінен перавышаць 3-х месяцаў.
  2. Пачаткам дзеяння працоўнага дагавора (кантракта) з’яўляецца дзень пачатку працы, які вызначаны наймальнікам і работнікам.
  3. Спыненне працоўнага дагавора можа мець месца па падставах, прадугледжаных артыкулам 35 Працоўнага кодэкса. Спыненне працоўнага дагавора афармляецца загадам па ўстанове адукацыі. Днём звальнення лічыцца апошні дзень працы. У дзень звальнення наймальнік абавязаны выдаць работніку працоўную кніжку і правесці з ім канчатковы разлік.

Калі работнік адсутнічае на працы ў дзень звальнення, то наймальнік у гэты ж дзень накіроўвае яму паштовае паведамленне з указаннем аб необходнасці атрымання працоўнай кніжкі.

Перасылка працоўнай кніжкі поштай з дастаўкай па ўказаным адрасе дапускаецца толькі са згоды работніка.

  1. На кожнага педагагічнага работніка вядзецца асабістая справа, якое змяшчае: асабісты лісток па ўліку кадраў, аформлены ва ўстаноўленым парадку; аўтабіяграфію; копіі дакументаў; копіі загадаў аб прыёме на працу, перамяшчэннях па службе, заахвочваннях, прыцягненні да дысцыплінарнай адказнасці, звальненні; выпіскі з пратаколаў пасяджэння атэстацыйнай камісіі.
  2. Асабістая справа і працоўная кніжка дырэктара захоўваецца ва ўпраўленні па адукацыі, спорце і турызме, а працоўныя кніжкі і асабістыя справы іншых работнікаў – ва ўстанове адукацыі.

Пасля звальнення работніка яго асабовая справа ва ўстаноўленым парадку перадаецца ў архіў.

  1. Перавод на іншую працу дапускаецца толькі са згоды работніка, за выключэннем выпадкаў, прадугледжаных заканадаўствам.

У сувязі з абгрунтаванымі вытворчымі ці эканамічнымі ўмовамі дапускаецца змяненне існуючых умоў (сістэмы і памераў аплаты працы, ільгот, рэжыму працы, ўстанаўлення або адмены няпоўнага працоўнага часу, сумяшчэння прафесій і інш.) працы пры працягу працы па той жа спецыяльнасці, кваліфікацыі і пасады. Пра гэтыя змены работнік павінен быць пастаўлены ў вядомасць не пазней чым за адзін месяц.

  1. Спыненне працоўнага дагавора можа мець месца толькі на падставах, прадугледжаных заканадаўствам.

Работнік мае права скасаваць працоўны дагавор, заключаны на нявызначаны тэрмін, папярэдзіўшы пра гэта кіраўніцтва за адзін месяц.

Па пагадненні бакоў, а таксама ў выпадках, прадугледжаных у калектыўным дагаворы, працоўны дагавор можа быць скасаваны да заканчэння тэрміну папярэджання.

Па заканчэнні тэрміну папярэджання работнік мае права спыніць працу, а кіраўніцтва ўстановы адукацыі абавязаная выдаць работніку ў дзень звальнення працоўную кніжку і правесці з ім поўны разлік.

У выпадках, калі заява аб звальненьні па ўласным жаданні па ўважлівых прычынах абумоўлена немагчымасцю работніка працягнуць працу (залічэнне ў навучальную ўстанову, пераезд у іншую мясцовасць, выхад на пенсію і інш.), кіраўніцтва скасоўвае дамову ў тэрмін, пра які просіць працаўнік.

Тэрміновы працоўны дагавор падлягае скасаванню датэрмінова па патрабаванні работніка ў выпадку яго хваробы ці інваліднасці, якая перашкаджае выкананню работы па дагавору, парушэнні наймальнікам заканадаўства аб працы, калектыўнага або працоўнага дагавора, па іншых уважлівых прычынах.

Скасаванне працоўнага дагавора па ініцыятыве наймальніка (арт. 42, пп.1 і 2 арт.46 ТК РБ) адбываецца пасля паведамлення прафсаюзнага камітэта не пазней чым за два тыдні, калі іншае не прадугледжана калектыўным дагаворам (пагадненнем).

  1. Звальненне педагагічнага работніка па выніках атэстацыі (п.2 арт. 42 ТК РБ), а таксама звальненне работніка ў выпадках ліквідацыі або рэарганізацыі ўстановы адукацыі, скарачэння колькасці або штату работнікаў (п.1 арт. 42 ТК РБ) дапускаецца пры ўмове, калі немагчыма перавесці работніка з яго згоды на іншую працу.

Звальненне педагагічнага работніка ў сувязі са скарачэннем аб’ёму працы (вучэбнай нагрузкі) можа адбывацца толькi па заканчэнні навучальнага года.

 

ГЛАВА 3

АСНОЎНЫЯ АБАВЯЗКІ РАБОТНІКАЎ

  1. Работнікі ўстановы адукацыі абавязаны:

17.1. Захоўваць працоўную дысцыпліну, працаваць сумленна, добрасумленна выконваць абавязкі, ускладзеныя на іх Статутам установы, сапраўднымі Правіламі, калектыўным дагаворам, службовымі інструкцыямі, выконваць пісьмовыя і вусныя загады (распараджэнні) наймальніка;

17.2 Строга выконваць усталяваную працягласць працоўнага часу, усяляк імкнуцца да павышэння якасці і выніковасці выконваемай працы, праяўляць творчую ініцыятыву;

17.3. Выконваць устаноўленыя адпаведнымі нарматыўнымі прававымі актамі патрабаванні па ахове працы, карыстацца сродкамі індывідуальнай абароны;

17.4. У сваёй дзейнасці кіравацца Этычнымі правіламі педагагічных работнікаў устаноў адукацыі Рэспублікі Беларусь;

 17.5. Ажыццяўляць сваю дзейнасць на прафесійным узроўні, які забяспечвае рэалізацыю адукацыйных праграм, праграм выхавання;

17.6. Захоўваць прававыя, маральныя і этычныя нормы;

17.7. Паважаць гонар і годнасць навучэнцаў і іншых удзельнікаў адукацыйнага працэсу;

17.8. Павышаць свой прафесійны ўзровень, праходзіць атэстацыю;

17.9. Прапагандаваць здаровы лад жыцця сярод навучэнцаў;

17.10. Забяспечваць захаванне спецыяльных умоў, неабходных для атрымання адукацыі асобамі з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця;

17.11. Праходзіць папярэдні (пры паступленні на працу) і перыядычныя (на працягу працоўнай дзейнасці) абавязковыя медыцынскія агляды ў парадку, які ўстанаўліваецца Міністэрствам аховы здароўя па ўзгадненню з Міністэрствам працы і сацыяльнай абароны.

17.12. Быць уважлівымі і паважлівымі да дзяцей, іх бацькам і членам калектыву;

17.13. Кантраляваць выкананне навучэнцамі патрабаванняў да захавання дзелавога стылю ў вопратцы;

17.14. Быць прыкладам годных паводзінаў і высокага маральнага доўгу на працы, у побыце і грамадскіх месцах;

17.15. Беражліва адносіцца да маёмасці наймальніка, рацыянальна яе выкарыстоўваць, прымаць меры да прадухілення шкоды;

17.16. Прымаць меры да неадкладнай ліквідацыі прычын і ўмоў, якія перашкаджаюць нармальнаму выкананню работ (аварыя, прастой і інш.) Неадкладна паведамляць пра гэта наймальнiку;

17.17. Утрымліваць абсталяванне і прыстасаванні ў спраўным стане, падтрымліваць парадак і чысціню на сваім працоўным месцы і на тэрыторыі ўстановы адукацыі;

17.18. Захоўваць дзяржаўную і службовую таямніцу, не выдаваць камерцыйную таямніцу наймальніка, камерцыйную таямніцу трэціх асоб, да якой наймальнік атрымаў доступ;

17.19. Выконваць іншыя абавязкі, якія вынікаюць з заканадаўства, лакальных прававых актаў і працоўнага дагавора.

17.20. Круг функцыянальных абавязкаў (відаў работ), якія павінен выконваць кожны работнік па адной або некалькіх прафесіях рабочых, пасадах служачых адпаведнай кваліфікацыі, вызначаецца кваліфікацыйнымі даведнікамі, зацверджанымі ва ўстаноўленым парадку, адпаведнымі тэхнічнымі правіламі, службовымі інструкцыямі, палажэннямі, іншымі лакальнымі прававымі актамі, а таксама працоўным дагаворам.

  1. Іншыя абавязкі педагагічных работнікаў устанаўліваюцца ў адпаведнасці з актамі заканадаўства ўстаноўчымі дакументамі і іншымі лакальнымі прававымі актамі ўстаноў адукацыі, працоўнымі або грамадзянска-прававымі дагаворамі.
  2. Педагагічныя работнікі не маюць права аказваць платныя кансультатыўныя паслугі па асобных вучэбных прадметах, модулях, тэмах, у тым ліку дапамогу ў падрыхтоўцы да ўступных іспытаў (рэпетытарства), навучэнцам, калі гэта прыводзіць да канфлікту інтарэсаў педагагічнага работніка.
  3. Педагагiчным работнiкам забараняецца выкарыстоўваць адукацыйны i выхаваўчы працэсы ў палiтычных мэтах або для пабуджэння навучэнцаў да дзеянняў, якiя супярэчаць Канстытуцыi Рэспублiкi Беларусь i актам заканадаўства.

Педагагічныя работнікі нясуць адказнасць за прымяненне антыпедагагічных мер уздзеяння на вучняў у адпаведнасці з дзейнічаючым заканадаўствам.

За невыкананне або неналежнае выкананне сваіх абавязкаў работнікі нясуць адказнасць, прадугледжаную Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь і іншымі заканадаўчымі актамі.

 

ГЛАВА 4

АБАВЯЗКІ НАЙМАЛЬНІКА

  1. Наймальнік ўстановы адукацыі абавязаны:

20.1. Забяспечыць работніка працай у адпаведнасці з калектыўным і працоўным дагаворам (кантрактам);

20.2. Рацыянальна выкарыстоўваць працу работнікаў, забяспечыць працоўную і вытворчую дысцыпліну, весці ўлік фактычна адпрацаванага работнікам часу;

20.3. Забяспечыць здаровыя і бяспечныя ўмовы працы на кожным працоўным месцы, выконваць устаноўленыя нарматыўнымі дакументамі патрабаванні па ахове працы;

20.4. Прымаць неабходныя меры па прафілактыцы вытворчага траўматызму, прафесійных і іншых захворванняў работнікаў, пастаянна кантраляваць веды і захаванне работнікамі патрабаванняў інструкцый па тэхніцы бяспекі; своечасова і правільна праводзіць расследаванне і ўлік няшчасных выпадкаў на вытворчасці;

20.5. Забяспечваць работнікаў у адпаведнасці з устаноўленымі нормамі спецыяльным адзеннем, абуткам і іншымі сродкамі індывідуальнай абароны;

20.6. У выпадках, прадугледжаных заканадаўствам і лакальнымі нарматыўнымі актамі, своечасова прадастаўляць льготы і кампенсацыі работнікам ў сувязі са шкоднымі ўмовамі працы (скарочаны працоўны дзень, дадатковыя адпачынкі і інш.).

20.7. Забяспечыць павышэнне кваліфікацыі або перападрыхтоўку работнікаў у парадку і на ўмовах, якiя вызначаюцца Урадам Рэспублiкi Беларусь або ўпаўнаважаным iм органам;

20.8. Ствараць неабходныя ўмовы для атэстацыі педагагічных работнікаў;

20.9. Ажыццяўляць кантроль за выкананнем работнікамі ўскладзеных на іх службовых абавязкаў, патрабаванняў Статута ўстановы адукацыі, калектыўнага дагавора;

20.10. Прымяняць дысцыплінарныя спагнанні да парушальнікаў працоўнай дысцыпліны ў адпаведнасці з заканадаўствам і сапраўднымі Правіламі;

20.11. Ўсталёўваць работнікам установы адукацыі па ўзгадненні з прафкамам памер надбавак, даплат, прэмій у межах сродкаў, накіраваных на аплату працы.

Па ўсіх сур’ёзных выпадках траўматызму і надзвычайных здарэннях дырэктар (яго намеснік) паведамляе ва ўпраўленне па адукацыі, спорце і турызме Бярэзінскага райвыканкама.

20.12. Ствараць неабходныя ўмовы для сумяшчэння працы з атрыманнем адукацыі ў адпаведнасці з Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь;

20.13. Забяспечваць удзел работнікаў у кіраванні ўстановай адуацыі, своечасова разглядаць крытычныя заўвагі работнікаў і паведамляць ім аб прынятых мерах;

20.14. Прадстаўляць па запыце кантралюючых (наглядных) органаў, упаўнаважаных на правядзенне праверак выканання заканадаўства аб працы і аб ахове працы, інфармацыю і (або) дакументы, вядзенне якіх прадугледжана заканадаўствам аб працы і аб ахове працы, або паведамляць аб іх адсутнасці;

20.15. Афармляць змены умоў і спынення працоўнага дагавора з работнікам загадам (распараджэннем) і абвяшчаць яго работніку пад роспіс;

20.16. Адхіляць работнікаў ад працы ў выпадках, прадугледжаных Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь і заканадаўствам;

20.161. Ствараць работніку неабходныя ўмовы для выканання ўсталяванага рэжыму камерцыйнай таямніцы;

20.17. Выконваць іншыя абавязкі, якія вынікаюць з заканадаўства, лакальных прававых актаў і працоўных дагавораў.

  1. Наймальнік ажыццяўляе свае абавязкі ў адпаведных выпадках па ўзгадненні або з удзелам прафсаюзаў, у тым ліку пры прыняцці лакальных прававых актаў, якія закранаюць працоўныя і сацыяльна-эканамічныя правы работнікаў.

За невыкананне або неналежнае выкананне сваіх абавязкаў наймальнік (упаўнаважаная службовая асоба наймальніка) нясуць адказнасць, прадугледжаную Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь і іншымі заканадаўчымі актамі.

 

 

ГЛАВА 5

РАБОЧЫ ЧАС І ЯГО ВЫКАРЫСТАННЕ

  1. Рабочым часам лічыцца час, на працягу якога работнік у адпаведнасці з Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь, іншымі актамі заканадаўства аб працы, лакальнымі прававымі актамі і ўмовамі працоўнага дагавора абавязаны знаходзіцца на працоўным месцы або ў іншым ўстаноўленым па ўзгадненні з наймальнікам месцы і выконваць працоўныя абавязкі, а таксама час працы, якая выконваецца па прапанове, распараджэнню або з ведама наймальніка звыш устаноўленай працягласці працоўнага часу (звышвызначаная праца, праца ў выходныя дні, а таксама ў дзяржаўныя святы і святочныя дні (частка першая артыкула 147 працоўнага кодэкса Рэспублікі Беларусь).
  2. Нармаванне працягласці працоўнага часу ажыццяўляецца наймальнiкам з улiкам абмежаванняў, устаноўленых Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь і калектыўнай дамовай.
  3. Поўная норма працягласці рабочага часу не можа перавышаць 40 гадзін у тыдзень.
  4. Рэжым працоўнага часу вызначае час пачатку і заканчэння працоўнага дня (змены), час абедзеннага і іншых перапынкаў, паслядоўнасць чаргавання работнікаў па зменах, рабочыя, выходныя дні.

Графік работ (зменнасці) зацвярджаецца наймальнікам па ўзгадненні з прафсаюзам.

Устаноўлены рэжым працоўнага часу даводзіцца да ведама работнікаў не пазней за адзін месяц да ўвядзення яго ў дзеянне.

Прыцягваць работнікаў установы адукацыі да працы і дзяжурства ў выхадныя і святочныя дні (акрамя выключных выпадкаў, прадугледжаных заканадаўствам і калектыўнай дамовай) можна толькі са згоды работніка па пісьмовым загадзе дырэктара.

За дзяжурства ці работы ў выхадныя і святочныя дні па дамове паміж работнікам і дырэктарам прадастаўляецца іншы дзень адпачынку альбо адбываецца аплата ў падвойным памеры.

Забараняецца прыцягваць да дзяжурства і да работы ў выхадныя і святочныя дні цяжарных жанчын і маці, якія маюць дзяцей ва ўзросце да 14 гадоў.

Прыцягненне да працы ў выходныя і святочныя дні афармляецца загадам дырэктара, у якім робіцца спасылка на згоду работніка або указваецца падстава: прыцягнення да працы, прадугледжанае заканадаўствам альбо калектыўнай дамовай.

  1. Усталёўваецца 6-дзённы працоўны тыдзень з адным выхадным днём.
  2. Работа ў дзве і больш змены лічыцца зменнай работай. Зменная работа прадугледжана для вартаўнікоў і качагараў. Рэжым працоўнага часу пры зменнай рабоце вызначаецца графікам зменнасці ў адпаведнасці з артыкулам 123 Працоўнага кодэксу Рэспублікі Беларусь. Работа на працягу дзвюх змен падрад забараняецца.
  3. Рэжым работы ўстановы адукацыі панядзелак-пятніца з 7.30 да 18.00, субота з 8.00 па 13.00.
  4. Педагагічныя работнікі прыходзяць на работу не пазней чым за 15 хвілін да пачатку сваіх урокаў і лічацца свабоднымі пасля заканчэння іх і пазакласных мерапрыемстваў.
  5. Час восеньскіх, зімовых і вясновых канікул, а таксама час летніх канікул, якія не супадаюць са штогадовым водпускам работнікаў, з’яўляецца рабочым часам. У гэтыя перыяды яны прыцягваюцца да педагагічнай і арганізацыйнай працы ў межах часу, які не перавышае іх вучэбнай нагрузкі.

У канікулярны час педагагічны і абслугоўваючы персанал установы адукацыі можа прыцягвацца да выканання гаспадарчых работ, якія не патрабуюць спецыяльных ведаў і ўменняў (дробны рамонт, работа на тэрыторыі ўстановы адукацыі і інш.), у межах устаноўленага ім рабочага часу.

Прыцягненне педагагічных работнікаў да выканання работ па рамонце ўстановы адукацыі магчыма толькі з іх згоды.

  1. Вучэбная нагрузка педагагічным работнікам на новы навучальны год устанаўліваецца дырэктарам па ўзгадненні з прафсаюзным камітэтам. Аб вучэбнай нагрузцы на новы навучальны год педагагічныя работнікі даведваюцца да заканчэння навучальнага года і сыходу ў адпачынак.

Пры ўстанаўленні нагрузкі ў педагагічных работнікаў, як правіла, захоўваецца пераемнасць класаў (груп), а таксама гарантаваны законам мінімум вучэбнай нагрузкі.

Для забеспячэння высокага ўзроўню навучання і выхавання вучэбная нагрузка не перавышае, у асноўным, колькасці гадзін, адпаведнай паўтары стаўкі.

Маладыя спецыялісты забяспечваюцца вучэбнай нагрузкай не менш чым на поўную стаўку.

Няпоўная вучэбная нагрузка педагагічным работнікам усталёўвацца толькі з іх пісьмовай згоды.

Аб’ём вучэбнай нагрузкі, як правіла, стабільны на працягу ўсяго навучальнага года. Памяншэнне аб’ёму вучэбнай нагрузкі магчыма пры памяншэнні агульнай колькасці гадзін у вучэбных планах агульнаадукацыйных школ (напрыклад, у II паўгоддзі) або скарачэнні кантынгенту навучэнцаў і класаў-камплектаў на працягу навучальнага года.

  1. Работнік абавязаны ў парадку, устаноўленым у наймальніка, адзначыць:

прыход на работу;

сыход з працы;

сыходы з працы на працягу працоўнага дня (змены).

  1. Наймальнiк абавязаны арганізаваць улік яўкі на працу і сыходу з працы ў спецыяльным журнале, форма якога зацвярджаецца наймальнікам.
  2. Педагагічныя работнікі, якія па тых ці іншых уважлівых прычынах не могуць праводзіць урокі, абавязаны загадзя папярэдзіць намесніка дырэктара па асноўнай дзейнасці. Сваю адсутнасць яны павінны пацвердзіць апраўдальным дакументам.
  3. У працоўны час забараняецца адцягваць работнікаў ад непасрэднай працы, вызваляць ад працы для выканання грамадскіх абавязкаў і правядзення мерапрыемстваў, не звязаных з вытворчай дзейнасцю, калі іншае не прадугледжана заканадаўствам, калектыўным дагаворам, пагадненнем.
  4. Чарговасць прадастаўлення працоўных адпачынкаў устанаўліваецца для калектыву работнікаў графікам працоўных адпачынкаў, які зацвярджаецца наймальнікам, а таксама узгодненым з прафсаюзам. Пры складанні графіка працоўных адпачынкаў наймальнік ўлічвае меркаванне работніка аб часе яго сыходу ў адпачынак, калі гэта не перашкаджае нармальнай дзейнасці ўстановы адукацыі і рэалізацыі права на водпуск іншых работнікаў, а таксама плануе чарговасць працоўных адпачынкаў у адпаведнасці з часткай чацвёртай артыкула 168 Працоўнага кодэкса Рэспублікі Беларусь.

Графік працоўных адпачынкаў складаецца на каляндарны год не пазней за 5 студзеня або іншага тэрміну, устаноўленага калектыўным дагаворам, пагадненнем або ўзгодненага наймальнікам з прафсаюзам, і даводзіцца да ведама ўсіх работнікаў.

  1. Педагагічным і іншым работнікам ўстановы адукацыі забараняецца:

змяняць па сваім меркаванні расклад урокаў і графік заняткаў;

адмяняць, падаўжаць або скарачаць працягласць урокаў, заняткаў і перапынкаў паміж імі;

выдаляць навучэнцаў з урокаў, заняткаў і інш.;

адцягваць вучняў на працы, не звязаныя з адукацыйным працэсам;

склікаць у працоўны час сходы, пасяджэнні і ўсякага роду нарады па грамадскіх справах.

 

ГЛАВА 6

ЗААХВОЧВАННІ ЗА ПОСПЕХІ Ў РАБОЦЕ

  1. За ўзорнае выкананне працоўных абавязкаў і правілаў аховы працы, забеспячэнне захаванасці абсталявання, поспехі ў навучанні і выхаванні дзяцей, працяглую i бездакорную працу, наватарства і іншыя дасягненні ў працы прымяняюцца наступныя заахвочванні:

аб’ява падзякі;

прэміраванне;

ўзнагароджанне Ганаровымі граматамі.

Заахвочвання прымяняюцца кіраўніцтвам па ўзгадненні з прафкамам установы адукацыі.

  1. Заахвочванні абвяшчаюцца загадам па ўстанове адукацыі, даводзяцца да ведама ўсяго калектыву і заносяцца ў працоўныя кніжкі.
  2. Работнiкам, якiя маюць дысцыплінарныя спагнанні, меры заахвочвання не прымяняюцца на працягу часу, пакуль не знята дадзенае спагнанне.
  3. Пры прымяненні мер заахвочвання забяспечваецца спалучэнне матэрыяльнага і маральнага стымулявання працы.

 

 ГЛАВА 7

АДКАЗНАСЦЬ ЗА ПАРУШЭННЕ ПРАЦОЎНАЙ ДЫСЦЫПЛІНЫ

  1. За здзяйсненне дысцыплінарнай правіны наймальнік можа прымяніць да працаўніка наступныя меры дысцыплінарнага спагнання:

заўвага;

вымова;

пазбаўленне поўнасцю або часткова стымулюючых выплат на тэрмін да дванаццаці месяцаў;

звальненне.

  1. Звальненне ў якасці меры дысцыплінарнага спагнання можа быць ужыта ў выпадках:

42.1. невыканання без паважных прычын працоўных абавязкаў работнікам, якія маюць нязнятую (непагашаную) дысцыплінарнае спагнанне;

42.2. аднаразовага грубага парушэння работнікам працоўных абавязкаў, якое прызнаецца такiм у адпаведнасці з заканадаўчымі актамі, у тым ліку:

прагулу (у тым ліку адсутнасці на працы больш за тры гадзіны на працягу працоўнага дня) без уважлівых прычын;

з’яўлення на працы ў стане алкагольнага, наркатычнага або таксічнага ап’янення, а таксама распівання спіртных напояў, ужывання наркатычных сродкаў, псіхатропных рэчываў, іх аналагаў, таксічных рэчываў у працоўны час або па месцы працы;

здзяйснення па месцы працы крадзяжу маёмасці наймальніка, устаноўленага ўступіўшым у законную сілу прысудам суда або пастановай органа, у кампетэнцыю якога ўваходзіць накладанне адміністрацыйнага спагнання;

парушэнні вытворча-тэхналагічнай, выканальніцкай або працоўнай дысцыпліны, што прывяло да прычынення арганізацыі шкоды ў памеры, якая перавышае тры налічаныя сярэднемесячныя заработныя платы работнікаў Рэспублікі Беларусь;

парушэнні патрабаванняў па ахове працы, што прывяло да калецтва або смерці іншых работнікаў;

42.3. прычынення работнікам у сувязі з выкананнем працоўных абавязкаў дзяржаве, юрыдычным і (або) фізічным асобам маёмаснай шкоды, усталяванага ўступіўшым у законную сілу рашэннем суда;

42.4. неаднаразовага (два і больш разоў на працягу шасці месяцаў) парушэнні ўсталяванага заканадаўствам парадку разгляду зваротаў грамадзян і юрыдычных асоб, а таксама неправамернай адмовы ў разглядзе, якія адносяцца да кампетэнцыі адпаведнага дзяржаўнага органа зваротаў грамадзян і юрыдычных асоб;

42.5. незаконнага прыцягнення да адказнасці грамадзян і юрыдычных асоб;

42.6. неаднаразовага (два і больш разоў на працягу шасці месяцаў) прадстаўлення ва ўпаўнаважаныя органы няпоўных цi недакладных звестак;

42.7. аднаразовага грубага парушэння працоўных абавязкаў кіраўніком ўстановы, яго намеснікамі, у тым ліку ўтойвання кіраўніком арганізацыі фактаў парушэння работнікамі працоўных абавязкаў альбо непрыцягненні без уважлівых прычын вінаватых асоб да ўстаноўленай заканадаўствам адказнасці за такія парушэнні;

42.8. парушэнні кіраўніком установы адукацыі без уважлівых прычын парадку і тэрмінаў выплаты заработнай платы і (або) дапамог;

42.9. парушэнні работнікам, які з’яўляецца дзяржаўнай службовай асобай, пісьмовага абавязацельства па выкананні абмежаванняў, прадугледжаных заканадаўствам аб барацьбе з карупцыяй, здзяйснення правапарушэння, якое стварае ўмовы для карупцыі, або карупцыйнага правапарушэння;

42.10. невыканання, неналежнага або несвоечасовага выканання службовай асобай выяўленага ва ўсталяванай заканадаўствам форме патрабавання службовай асобы, якая ажыццяўляе дзяржаўны кантроль (нагляд), прадпісанні органа дзяржаўнай бяспекі, прадстаўлення органа дзяржаўнай аховы альбо непрыняцця мер па ліквідацыі названых у іх парушэнняў;

42.11. парушэнні работнікам парадку збору, сістэматызацыі, захоўвання, змены, выкарыстання, абязлічвання, блакіравання, распаўсюджвання, прадастаўлення, выдалення персанальных дадзеных.

  1. Прагулам лічыцца няяўка на работу без уважлівай прычыны на працягу ўсяго працоўнага дня.

Прагулам таксама з’яўляецца адсутнасць работніка на працы больш трох гадзін на працягу працоўнага дня без уважлівых прычын.

За прагул без паважнай прычыны наймальнік мае права паменшыць работніку працягласць працоўнага адпачынку на колькасць дзён прагулу. Пры гэтым працягласць працоўнага водпуску не можа быць менш дваццаці чатырох каляндарных дзён.

  1. Да прымянення дысцыплінарнага спагнання ад работніка павінна быць запатрабавана пісьмовае тлумачэнне.

Адмова работніка даць тлумачэнне не можа служыць перашкодай для прымянення спагнання.

Адмова работніка ад дачы тлумачэнняў афармляецца актам з указаннем прысутных сведак.

  1. Дысцыплінарнае спагнанне прымяняецца не пазней за адзін месяц з дня выяўлення дысцыплінарнай правіны, не лічачы часу хваробы работніка або догляду за хворым членам сям’і, пацверджаных лістком непрацаздольнасці або даведкай аб часовай непрацаздольнасці, знаходжання работніка ў адпачынку, знаходжання на ваенных або спецыяльных зборах.

Дысцыплінарнае спагнанне не можа быць ўжыта пазней за шэсць месяцаў, а па выніках рэвізіі, праверкі, праведзенай кампетэнтнымі дзяржаўнымі органамі або арганізацыямі, -  пазней двух гадоў з дня здзяйснення дысцыплінарнай правіны.

У названыя тэрміны не ўключаецца час вытворчасці па крымінальнай справе.

  1. За кожны дысцыплінарны правіну можа быць прыменена толькі адно дысцыплінарнае спагнанне.

Да работнікаў, якія здзейснілі дысцыплінарны правіну, незалежна ад прымянення мер дысцыплінарнага спагнання могуць прымяняцца: пазбаўленне прэмій, змяненне часу прадастаўлення працоўнага водпуску і іншыя меры. Віды і парадак прымянення гэтых мер вызначаюцца правіламі ўнутранага працоўнага распарадку, калектыўным дагаворам, пагадненнем, іншымі лакальнымі прававымі актамі.

  1. Дысцыплінарнае спагнанне, прадугледжанае пунктам 3 часткi першай артыкула 198 Працоўнага кодэкса Рэспублікі Беларусь, прымяняецца з месяца, наступнага за месяцам выдання загаду (распараджэння, пастановы, рашэнні, пратакола) аб дысцыплінарным спагнанні.

Загад (распараджэнне, пастанова, рашэнне, пратакол) аб дысцыплінарным спагнанні з указаннем матываў аб’яўляецца работніку пад роспіс у пяцідзённы тэрмін з дня выдання, не лічачы часу хваробы работніка або догляду за хворым членам сям’і, пацверджаных лістком непрацаздольнасці або даведкай аб часовай непрацаздольнасці, знаходжання работніка ў адпачынку, знаходжання на ваенных або спецыяльных зборах.

Работнік, ня азнаямлення ў тэрмін, устаноўлены часткай другой гэтага пункта, з загадам (распараджэннем, пастановай, рашэннем, пратаколам) аб дысцыплінарным спагнанні, лічыцца не маючым дысцыплінарнага спагнання. Адмова работніка ад азнаямлення з загадам (распараджэннем, пастановай, рашэннем, пратаколам) аб дысцыплінарным спагнанні афармляецца актам з указаннем прысутных пры гэтым сведак.

  1. Калі на працягу года з дня прымянення дысцыплінарнага спагнання работнік не будзе падвергнуты новаму дысцыплінарнаму спагнанню, ён лічыцца не падвергнутым дысцыплінарнаму спагнанню. Пры гэтым дысцыплінарнае спагнанне пагашаецца аўтаматычна без выдання загаду (распараджэння, пастановы, рашэнні, пратакола).

Дысцыплінарнае спагнанне можа быць знята органам (кіраўніком), які прымянiў спагнанне, датэрмінова, пакуль пройдзе год па ўласнай ініцыятыве, па хадайніцтве непасрэднага кіраўніка, прафсаюза ці іншага прадстаўнічага органа (прадстаўніка) работнікаў, а таксама па просьбе работніка.

Датэрміновае зняцце дысцыплінарнага спагнання афармляецца загадам (распараджэннем, пастановай, рашэннем, пратаколам).